Skip to main content

Gemeente: “Naamsbekendheid zegt niet alles”

“350.000 overnachtingen per jaar bevestigen het uitgangspunt dat naamsbekendheid zeker niet allesbepalend is voor toeristen en bezoekers.” Dat is de reactie van de gemeente Roerdalen op het Steden & Streken Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Uit dit jaarlijks onderzoek blijkt dat Roerdalen van alle 342 gemeenten in Nederland op de één-na laatste plaats staat als het gaan om naamsbekendheid.

Foto: Still RTL4/Renze
Tekst: RoerdalenNU.nl

“Maar”, zegt de gemeente, “bezoekers kiezen zelden op basis van een gemeentenaam hun bestemming, maar kiezen voor belevingen, unieke kenmerken of bekende plekken binnen de gemeente. Denk hierbij aan thema’s of activiteiten, bezienswaardigheden, sfeer en uitstraling en reviews en beelden (wat zeggen anderen erover?).”

Landelijke nieuws
Beerda onderzoekt hoe mensen denken over gemeenten, streken en provincies. In totaal zijn 136.000 mensen ondervraagd over dingen als bekendheid, waardering, bezoekintentie en reputatie. Het onderzoek is onafhankelijk en is opgezet samen met de Universiteit Utrecht en de Universiteit van Amsterdam. Roerdalen haalde vorige week met de 341eplaats op de lijst het landelijke nieuws. “Als je op vakantie gaat, kies je meestal voor een bepaalde regio of streek en daarbinnen ga je op zoek naar activiteiten en een plek om te overnachten”, vervolgt de gemeente. “Sommige bezoekers baseren hun keuze op een park zoals Landal of Huttopia en komen vervolgens in Posterholt en Herkenbosch terecht. Of bezoekers kiezen voor een plek in een van de dorpen van Roerdalen vanwege de nabijheid van een bekende stad zoals Maastricht. Of je kiest voor een Nationaal Park zoals de Meinweg en komt dus in Herkenbosch/Vlodrop terecht.”

Platform
Het nieuwe Toeristisch Platform Roerdalen wil Roerdalen op de landelijke kaart zetten. “Er wordt wel aan gewerkt, met een nieuwe campagne, website en leuke arrangementen”, zegt de gemeente. “Maar dan gaat het vooral ook over bekendheid geven aan de beleving, kanoën op de Roer, heel veel kilometers ruiterpaden, een Nationaal Park, volop rust en ruimte om te fietsen en wandelen. Klein geluk uit Roerdalen want het kleinschalige staat voorop. Dat is kenmerkend voor onze groene geluksgemeente.”

Aantrekkingskracht
Stijgen op de lijst van naamsbekendheid is voor de gemeente geen doel op zich. Roerdalen wil vooral de aantrekkingskracht vergroten. “Dat mensen dan wel weten waar Melick ligt omdat ze daar bij de molen zijn geweest of Vlodrop omdat ze langs de Roer hebben gewandeld vinden wij ook een prima resultaat. Dat als ze in de regio zijn, weten waar Roerdalen zich in onderscheidt ten opzichte van de omliggende gemeente en dat ze hierop afkomen en ons bezoeken voor een dagje of langer.”

Publicatiedatum: 12 juni 2025
0
    0
    Uw mandje
    Uw mandje is leegTerug naar website